DWÓR POLSKI
ZJAWISKO HISTORYCZNE I KULTUROWE
SPIS TREŚCI
Leszek Kajzer (Łódź)
W Kielcach wiosną lub jesienią. Pamięci Profesora Tadeusza Jaroszewskiego………………………………11
Jan Samek (Kraków)
Dwory w encyklopediach staropolskich i w badaniach własnych Autora…………………………………..…….19
Antoni Romuald Chodyński (Malbork)
Obrazy z życia polskiej szlachty na Pomorzu Gdańskim w XVII-XVIII wieku………………………….…..… 27
Elżbieta Jeżewska
Portrety postaci historycznych w zbiorach Muzeum Narodowego w Kielcach………………………………….39
Piotr Korduba (Poznań)
Dwór czy namiot? Tkaniny artystyczne a architektura wnętrz w dworach i pałacach
na dawnych kresach wschodnich Rzeczpospolitej w XIX i na początku XX wieku.………………….…….… 51
Anna Gomóła (Katowice)
Rola dworu w kształtowaniu się polskiej kultury ludowej.
Koncepcja Jana Stanisława Bystronia…………………………………………………………….…………..…… 69
Jolanta B. Kucharska (Warszawa)
„Sibi et Amicis” – biblioteki i archiwa dworskie na kresach północno-wschodnich
Rzeczypospolitej ………………………………………………………………………………………………………77
Andrzej Kuśnierczyk (Katowice)
Takie były spory w one lata………………………………………………………………………………………..… 91
Mirosław Holewiński (Kraków)
Dwory na szlaku „Tarczy Rolanda”…………………………………………………………………..……….…… 99
Grażyna Kodym-Kozaczko (Poznań)…
Wartości techniczne i estetyczne budownictwa folwarcznego w Wielkopolsce w XIX wieku
a narodowość właścicieli ………………………………………………………………………………….….…… 117
Tadeusz Epsztein (Warszawa)
Oficjaliści i służba w dworze polskim w XIX i XX wieku …………………………………………..……………133
Urszula Oettingen (Kielce)
Dwór polski na Wołyniu w latach I wojny światowej…………………………………………………..………… 155
Jan Główka (Kielce)
Próby aktywizacji przemysłu dworskiego pod okupacją austro-węgierską w latach I wojny
światowej ………………………………………………………………………………………….………….………171
Tadeusz Borsa (Kielce)
Prowincjonalne dwory: Biesiekierz, Czerepaszyńce, Samoklęski oraz ich związki z europejską
nauką, sztuką i … hazardem ……………………………………….……..………………………………………181
Juliusz Karski (Warszawa)
Dwór polski w województwie kieleckim w czasie okupacji niemieckiej
i w pierwszych dniach po wyzwoleniu .……………………………………..……………………….……………197
Irena Rolska (Lublin)
Tradycja i moda w rezydencjonalnych ogrodach Lubelszczyzny w XVI-XVIII wieku……………………..207
Bogumiła Szurowa (Warszawa)
Nieznane ogrody włoskie na Kielecczyźnie w źródłach archiwalnych z XIX wieku…………………..……223
Agata Zachariasz (Kraków)
Dwór polski – kwiaty w domu i ogrodzie…………………………………………………………………………237
Liliana Narkowicz (Wilno – Dortmund)
Zespół parkowo-ogrodowy w Zatroczu na Litwie ……………………………………………….………………263
Irena Bieńkowska (Warszawa)
Słuck, muzyka i teatr w rezydencji Hieronima Floriana Radziwiłła …………………………………………281
Aldona Cholewianka-Kruszyńska (Łańcut)
Pomorzany – kresowy majątek Potockich z Łańcuta …………………………….…….…………….………295
Ewelina Pierzyńska-Jelska, Andrzej Jelski (Radom)
Przetrwała też róża …………………………………………………………………………………….…………309
Maria Brykowska (Warszawa)
Dwór w Bolminie w świetle badań historyczno-architektonicznych……………….………………….…….331
Zdzisław Gil (Krosno)
Odnowa dworu Kołłątajów w Trześniewie………………………………………………….……………..……347
Rafał Nadolny (Poznań)
Założenie dworskie w Łomnicy, gmina Zbąszyń, powiat Nowy Tomyśl …………..…….….…………..…357
Maciej Rydel (Gdańsk), Marek Łobarzewski (Wałbrzych)
Hucisko koło Gdowa – pożegnanie dworu …………………………………………..……..….………..……367
Sebastian Wróblewski (Wrocław)
Dworska sztuka sepulkralna z okolic Częstochowy ………………..………………….……………………379
Teresa Fabijańska-Żurawska (Łańcut)
Dworskie pojazdy konne w kieleckiej kolekcji Jana Wzorka …………………………….………………..405