Badania nad sztuką starożytną w Polsce
tradycja – teraźniejszość – perspektywy
Szanowni Państwo!
Szanowni Państwo!
Wykład, który miał odbyć się 13 czerwca 2024 r. – tj. Witraże z Zamku Wysokiego w Malborku – restytucja z Polski, został przeniesiony na wrzesień/październik!
Więcej informacji nt. wykładu pojawi się bliżej terminu.
II SEMINARIUM STOWARZYSZENIA MUZEALNIKÓW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
BEZPIECZEŃSTWO ZBIORÓW MUZEALNYCH
6-7 CZERWCA 2024 ROKU
MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE, SALA KONFERENCYJNA
Rada naukowa seminarium:
Pan prof. dr hab. Waldemar Deluga, Uniwersytet Ostrawski
Pani dr hab. Iwona Sobkowiak-Tabaka, prof. UAM, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Pan prof. dr hab. Jan Święch, Uniwersytet Jagielloński
Pani Agnieszka Murawska, Prezes Stowarzyszenia Muzealników RP
I DZIEŃ – CZWARTEK 6.06.2024
- 10.00 – 10.50 Rejestracja uczestników
- 11.00 – 11.10 Powitanie zebranych – dr hab. Agnieszka Rosales-Rodrigues, p.o. Dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie,
- Wprowadzenie w problematykę seminarium – Agnieszka Murawska, Prezes SM RP
SESJA I
Prowadzenie : prof. dr hab. Jan Święch
-
11.10 – 11.30 dr Stefan Artymowski – kustosz dypl. (Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku)
Kultura w czasie wojny na wybranych przykładach z dziejów Polski -
11.30 – 11.40 Tadeusz Grabski – kustosz (Muzeum Narodowe w Poznaniu)
Strategia bezpiecznego przechowywania zbiorów muzealnych i archiwalnych -
11.40 -12.00 dr n. med. Zuzanna Guzel-Szczepiórkowska (wolna badaczka)
Bezpieczeństwo zbiorów muzealnych w PRL wobec zmiennej postawy władz -
12.00 – 12.20 prof. dr hab. Waldemar Deluga (Uniwersytet Ostrawski, Republika Czeska)
Ochrona zabytków i Muzeów w Ukrainie w obliczu wojny - 12.20 -12.40 DYSKUSJA
- 12.40 -13.30 Przerwa kawowa
SESJA II
Prowadzenie: prof. dr hab. Waldemar Deluga
-
13.30 – 13.50 dr Barbara Ciciora-Czwórnóg – kustosz (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie)
Deakcesja, dekonstrukcja, dezintegracja, czyli muzea w czasach neoliberalizmu -
13.50 – 14.10 Danuta Olesiuk – kustosz (Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie)
Zarządzanie muzeum a bezpieczeństwo zbiorów muzealnych - 14.10 – 14.30 DYSKUSJA
-
14.30 – 14.50 dr Roland Dobosz – kustosz dypl. (Muzeum Górnośląskie w Bytomiu)
Problemy ochrony zbiorów organicznych w Polsce na przykładzie kolekcji przyrodniczych Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu -
14.50 – 15.10 dr hab. prof. UAM Iwona Sobkowiak-Tabaka (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Przechowywanie przeszłości. Strategie uniwersyteckie w ochronie zabytków archeologicznych - 15.10 – 15.40 DYSKUSJA I PODSUMOWANIE PIERWSZEGO DNIA OBRAD
-
16.30 – 17.30 ZWIEDZANIE PAŁACU RZECZYPOSPOLITEJ i WYSTAWY STAŁEJ CYMELIÓW BIBLIOTEKI NARODOWEJ
adres: Pałac Rzeczypospolitej (Pałac Krasińskich), pl. Krasińskich 3/5
II DZIEŃ – PIĄTEK 7.06.2024
SESJA III
Prowadzenie: dr Beata Skrzydlewska
-
9.00 – 9.10 Maciej Piotr Michałowski – kustosz (Muzeum Narodowe w Poznaniu)
Utracone obrazy z Galerii Miłosławskiej Seweryna Hr. Mielżyńskiego ze zbiorów Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk -
9.10 – 9.30 Ewa Siejkowska-Askutja – kustosz (Muzeum Narodowe w Poznaniu)
Utracone – lecz czy do odzyskania? Muzeum Regionalne w Miłosławiu -
9.30 – 9.50 prof. dr hab. Jan Święch (Uniwersytet Jagielloński)
Utrata zabytków etnograficznychw czasie II wojny światowej - 9.50 – 10.10 DYSKUSJA
- 10.10 – 10.30 Przerwa kawowa
SESJA IV
Prowadzenie: dr hab. prof. UAM Iwona Sobkowiak-Tabaka
-
10.30 – 10.50 Anna Jodłowiec-Dziedzic – kustosz (Muzeum Historyczne Miasta Krakowa)
Magazyny otwarte. Nowa koncepcja ekspozycji muzealnej? -
10.50 – 11.00 Marta Piekarska – asystent muzealny (Muzeum Narodowe w Poznaniu)
Dokumentacja fotograficzna a bezpieczeństwo zbiorów muzealnych. Między magazynem, pracownią i fotograficznym atelier -
11.00 – 11.20 Piotr Sroka − kustosz (Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu O. Muzeum Wojska Polskiego)
Oznakowanie numerem inwentarzowym wybranych grup obiektów muzealnych w Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu - 11.20 – 11.40 DYSKUSJA
-
11.40 – 12.00 Wiesława Staszczak (Stowarzyszenie Muzealników Rzeczypospolitej Polskiej)
Przestępczość dotycząca zabytków na terenie Wielkopolski i Ziemi Lubuskiej na tle spraw dotyczących ochrony zabytków na terenie całego kraju w latach 2020-2024 z omówieniem postępowań karnych prowadzonych w podanym okresie na wskazanym terenie, zakończonych skierowaniem aktu oskarżenia przeciw sprawcy przestępstwa -
12.00-12.20 dr Beata Skrzydlewska (Uniewersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; Muzeum Narodowe w Lublinie)
Źródła i podstawy strategii bezpieczeństwa zbiorów muzealnych -
12.20 – 12.40 Agnieszka Murawska – kustosz (Muzeum Narodowe w Poznaniu)
Kogo interesowało bezpieczeństwo zbiorów muzealnych? Przegląd publikacji - 12.40 – 13.00 DYSKUSJA
- 13.00 – 14.00 PODSUMOWANIE ORAZ WYPRACOWANIE REKOMENDACJI SEMINARIUM W SPRAWIE BEZPIECZEŃSTWA ZBIORÓW MUZEALNYCH
Współpraca:
16 maja 2024, godz. 18:00
Siedziba Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa, Rynek Starego Miasta 27 (wejście przez restaurację „U Fukiera”)
„Dyptyk Mater Dolorosa i Ecce Homo – restytucja z Hiszpanii”
Paulina Vogt-Wawrzyniak / Muzeum Zamek w Gołuchowie, Oddział MN w Poznaniu
Mariusz Wiśniewski / Departament Restytucji Dóbr Kultury MKiDN
Prowadzenie: Ewa Witkowska / Departament Restytucji Dóbr Kultury MKiDN
Stowarzyszenie Historyków Sztuki oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego serdecznie zapraszają na drugie spotkanie z cyklu „Utracone / Odzyskane. Wybrane historie” przybliżającego różne aspekty działań restytucyjnych oraz badań strat wojennych. Tym razem o historii dyptyku Mater Dolorosa i Ecce Homo z kolekcji Izabeli z Czartoryskich Działyńskiej na Zamku w Gołuchowie, zaginięciu, odnalezieniu w Hiszpanii i odzyskaniu tej cennej pary obrazów przypisywanych warsztatowi Dierica Boutsa, opowiedzą Paulina Vogt-Warzyniak, kuratorka Muzeum Zamku w Gołuchowie, oddziału Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz Mariusz Wiśniewski z Departamentu Restytucji Dóbr Kultury MKiDN. W jaki sposób dyptyk trafił do Gołuchowa? W jakich okolicznościach zaginął? Kto i kiedy odnalazł go w Hiszpanii? W jaki sposób udało się odzyskać cenne obrazy? Tego wszystkiego dowiecie się już 16 maja podczas wykładu w siedzibie Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Wydarzenie będzie transmitowane na żywo. Dołączcie do nas osobiście lub on-line.
22 kwietnia
godz. 18:00
Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Rynek Starego Miasta 27, sala kominkowa.
18 kwietnia 2024 r.
o godz. 17:30
W siedzibie Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Rynek Starego Miasta 27, sala kominkowa.
II Seminarium Stowarzyszenia Muzealników RP
Bezpieczeństwo zbiorów muzealnych
6-7 czerwca 2024 r. Muzeum Narodowe w Warszawie
Rada Naukowa
Pan prof. dr hab. Waldemar Deluga, Uniwersytet w Ostrawie
Pani dr hab. Iwona Sobkowiak-Tabaka, prof. UAM, Uniwersytet im. Adama
Mickiewicza
Pan prof. dr hab. Jan Święch, Uniwersytet Jagielloński
Pani Agnieszka Murawska, Prezes Stowarzyszenia Muzealników RP
Sekretarz Seminarium
Pan Piotr Pasuła, tel.: 606 687 717, mail: piotrprasula67@gmail.com
Zapraszamy do uczestnictwa w wydarzeniu. Propozycje referatów oraz komunikatów prosimy przesłać na formularzu zgłoszeniowym na adres mailowy:
stowarzyszenie.muzealnikow.rp@wp.pl
Termin zgłoszeń: 20 04 2024 r.
Informacja o akceptacji wystąpienia: do 30 04 2024 r.
Termin nadsyłania artykułów: 05 06 2024 r.
Serdecznie zapraszamy na promocję książki
z serii Tkanina w Polsce
t. II
Sylwetki badaczy – Tadeusz Mańkowski
która odbędzie się
4 kwietnia, godz. 17:00 w Oddziale Warszawskim SHS (ul. Piwna 44)
18 kwietnia, godz. 17:00 w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi i Oddziale Łódzkim SHS
(ul. Wojska Polskiego 121)
Klub Badaczy Tkanin Zabytkowych
przy Oddziale Warszawskim Stowarzyszenia Historyków Sztuki
Sylwetki badaczy – Tadeusz Mańkowski
seria: Tkanina w Polsce, tom II
redakcja naukowa serii: dr Karolina Stanilewicz
recenzenci: dr hab. Agnieszka Rosales Rodríguez, dr hab. Agnieszka Bender
Warszawa-Łódź: Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi 2023
Książka Sylwetki badaczy – Tadeusz Mańkowski to monografia, która w ramach serii Tkanina w Polsce, rozpoczyna cykl tematyczny poświęcony wybitnym badaczom zabytkowych tekstyliów, analizie ich osiągnięć i wskazaniu istotnych wytycznych dla współczesnej nauki. Jest pokłosiem konferencji zorganizowanej przez Klub Badaczy Tkanin Zabytkowych przy Oddziale Warszawskim Stowarzyszenia Historyków Sztuki we współpracy z Zamkiem Królewskim na Wawelu w grudniu 2022 r.
Tom poświęcony dorobkowi Tadeusza Mańkowskiego stanowi istotny wkład do badań nad tkaniną artystyczną i polską historią sztuki, upamiętnia niezwykle zasłużoną postać polskiej kultury, której ustalenia weszły do polskiego i światowego obiegu nauki. Autorzy tekstów, reprezentujący znaczące ośrodki muzealne i akademickie – Jerzy T. Petrus, Jan K. Ostrowski, Magdalena Ozga, Magdalena Piwocka, Ryszard Skowron, Dorota Juszczak, Monika Janisz, Beata Biedrońska-Słotowa, Krzysztof Stopka, Jadwiga Chruszczyńska, Ewa Orlińska-Mianowska i Karolina Stanilewicz, uhonorowali Tadeusza Mańkowskiego, uwydatniając jego pionierskie badania i publikacje. Docenili jego dorobek zwłaszcza w dziedzinie studiów nad kulturą artystyczną i materialną dawnej Rzeczypospolitej, rzemiosłem, architekturą, rzeźbą, malarstwem kolekcjonerstwem, związkami ze sztuką Bliskiego Wschodu. Szczególne miejsce zajmuje w tych rozważaniach tkanina – arrasy Zygmunta Augusta, perskie kobierce, tkaniny ormiańskie, pasy kontuszowe. Ujęcia archiwalno-bibliograficzne dopełnione są rzetelnymi i krytycznymi ocenami osiągnięć badacza w poszczególnych dziedzinach i obszarach wiedzy. Podejmując się próby refleksji metodologicznej zaprezentowano jednocześnie wyniki najnowszych badań oraz zarysowano ich perspektywy. Treści wzbogaca wartościowy materiał ilustracyjny.
Książka wydana dzięki dofinansowaniu Fundacji Zbiorów im. Ciechanowieckich.
Sprzedaż wysyłkową prowadzi Stowarzyszenie Historyków Sztuki:
https://www.shs.pl/sklep/index.php
Jubileusz Stowarzyszenia Historyków Sztuki przypadający w tym roku, stanowi doskonałą okazję, by opowiedzieć historię Stowarzyszenia inaczej, od podszewki.
Historyczno sztuczne Rajdy Samochodowe, spotkania integracyjne, bale karnawałowe, objazdy ogólnopolskie i europejskie. Stowarzyszenie Historyków Sztuki to nie tylko nauka, badania i ochrona zabytków, historia i sztuka, ale przede wszystkim ludzie.
O tym, jak i o wielu innych ciekawych rzeczach i inicjatywach wokół naszego 90-letniego Stowarzyszenia opowiedzą prof. Anna Sylwia Czyż, a także dr Artur Badach
WSTĘP WOLNY !!
Spotkanie odbędzie się
19 marca 2024 r.
o godz. 17:30
Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Rynek Starego Miasta 27, Sala Kominkowa (wejście przez restaurację "U Fukiera", następnie schodami i przez Bibliotekę)
Serdecznie zapraszamy!
26 marca 2024 r.
o godz. 17:30
Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Rynek Starego Miasta 27 (kamienica Fukierowska), sala kominkowa.
Wykład będzie transmitowany na żywo na naszym FB i kanale na YT
Architekt Glinnik posiada znakomite, nowoczesne wykształcenie w zakresie konserwacji architektury uzyskane na cieszącym się wysoką renomą Wydziale Architektury i Budownictwa Politechniki Mińskiej. Swoją wiedzę poszerzał na międzynarodowych stypendiach, stażach i kursach, także dzięki aktywności w międzynarodowych organizacjach i gremiach konserwatorskich (ICOMOS). O wszechstronności Glinnika świadczy też jego bogaty, naukowy dorobek publikacyjny z zakresu teorii i historii architektury oraz konserwatorstwa. Jako stały współpracownik specjalistycznego czasopisma „Architektura i Budownictwo” opublikował kilkadziesiąt prac opartych na nieznanych materiałach związanych z dziedzictwem kulturalnym Polski, Białorusi i Litwy.
Przestrzenie pamięci. Zabytkowe cmentarze we współczesnych kontekstach
Historyczne mogiły, miejskie nekropolie, wiejskie cmentarze, groby epidemiczne, cmentarze wojenne. To nie tylko miejsca pochówku. To przede wszystkim miejsca pamięci, część naszego historycznego dziedzictwa, świadectwa lokalnej tożsamości, która czasem wciąż bywa trudna.
Konferencja „Przestrzenie pamięci. Zabytkowe cmentarze we współczesnych kontekstach”
Historyczne mogiły, miejskie nekropolie, wiejskie cmentarze, groby epidemiczne, cmentarze wojenne. To nie tylko miejsca pochówku. To przede wszystkim miejsca pamięci, część naszego historycznego dziedzictwa, świadectwa lokalnej tożsamości, która czasem wciąż bywa trudna. Na terenie Polski znajdziemy cmentarze, które budzą kontrowersje – miejsca pochówku żołnierzy hitlerowskich, cmentarze Armii Czerwonej czy poległych z Ukraińskiej Powstańczej Armii. Nie uciekniemy od pytań jak z nimi postępować.
Co w tej kwestii mówią przepisy prawa międzynarodowego? Co sami o tym myślimy?
Jak zadbać o przestrzeń cmentarną pozostając w zgodzie z lokalną tradycją, jak upamiętnić miejsce, w którym znajduje się cmentarz, a które bezpowrotnie utraciło swój charakter? Co z naszą pamięcią narodową i emocjami z nią związanymi? Chcemy o tym porozmawiać!
Aby odpowiedzieć na wszystkie te pytania Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków, Stowarzyszenie Historyków Sztuki oraz Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków mają zaszczyt zaprosić na konferencję “Przestrzenie pamięci. Zabytkowe cmentarze we współczesnych kontekstach”.
Do udziału w dyskusji zaprosiliśmy ekspertki i ekspertów, przedstawimy punkt widzenia konserwatorów i służb ochrony zabytków, architektów krajobrazu, historyków i historyków sztuki, antropologów i społecznych opiekunów cmentarzy.
Chcemy rozmawiać o dobrych praktykach, sukcesach i porażkach w opiece nad różnorodnymi cmentarzami.
Już wkrótce udostępnimy szczegółowy program konferencji.
Rejestracja na udział w konferencji rozpocznie się w marcu 2024 r.
Konferencja jest organizowana przez Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków, Stowarzyszenie Historyków Sztuki i Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków.
Koordynacja wydarzenia:
Sylwia Bielicka, s.bielicka@nikz.pl
Bogusława Marszalik, b.marszalik@nikz.pl
Badania nad sztuką starożytną w Polsce: tradycja – teraźniejszość – perspektywy
godz. 17:30
Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Rynek Starego Miasta 27, Sala Kominkowa
Serdecznie zapraszamy!
LXXI Ogólnopolska konferencja Stowarzyszenia Historyków Sztuki
Zniszczyć obraz. Ikonoklazm europejski. Akt destrukcji i akt twórczy
Sala kinowa Centrum Sztuki Współczesnej
ul. Wały gen. Sikorskiego 13 w Toruniu
PROGRAM
CZWARTEK
23 listopada 2023
10.00-10.15
Otwarcie obrad, powitanie uczestników i gości Sesji
10.15-10.30
Piotr Birecki
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Sztuk Pięknych
Różne oblicza ikonoklazmu
10.30-10.45
Jarosław Bogacz
Prymasowskie Wyższe Seminarium Duchowne w Gnieźnie
Podejście starożytnego kościoła do obrazu. Geneza pierwszych chrześcijańskich ruchów ikonoklastycznych.
10.45-11.00
Katarzyna Bogacka
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Wydział Nauk Społecznych, Katedra Edukacji i Kultury
Odebrać rząd dusz – o unicestwianiu insygniów władzy duchowej i świeckiej.
11.00-11.15
Andrzej Kuźma
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Wydział Teologiczny, Sekcja prawosławna
Teologia ikonoklazmu cesarza Konstantyna V (742-775)
11.15-11.45 Dyskusja i przerwa kawowa
11.45-12.00
Agnieszka Piórecka
Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Oddział Krakowski
Czy ikonoklazm w sztuce bizantyńskiej przetrwał upadek ikonoklazmu w 843 roku?
12.00-12.15
Mirosław Kruk
Uniwersytet Gdański, Instytut Historii Sztuki
Muzeum Narodowe w Krakowie, Kolekcja Sztuki Cerkiewnej
Źródła wiedzy o ikonoklazmie bizantyńskim polemistów religijnych w nowożytnej Rzeczypospolitej
12.15-12.30
Jan Michalski
Archiwum Galerii Zderzak w Krakowie
Damnatio memoriae. W świetle wizji św. Marii Magdaleny de’ Pazzi
12.30-12.45
Piotr Krasny, Michał Kurzej
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Instytut Historii Sztuki
Katolicki ikonoklazm i niechęć do obrazów w epoce potrydenckiej – zarys problematyki
12.45-15.00 Dyskusja i przerwa obiadowa
15.00-15.15
Joanna Piotrowska
Narodowy Instytut Dziedzictwa Odział Terenowy w Olsztynie
Zranienie i wywyższenie. Stare sposoby na nowe wizerunki w dobie potrydenckiej na przykładzie braniewskiej Trójcy Świętej
15.15-15.30
Jerzy Żmudziński
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Przeciw Matce Boskiej czy przeciw obrazowi? Pohańbić i porzucić czy unicestwić? Motywy jasnogórskiego ataku ikonoklastycznego w 1430 roku
15.30-15.45
Aleksandra Sulikowska-Bełczowska
Uniwersytet Warszawski, Instytut Historii Sztuki, Wydział Nauk o Kulturze i Sztuce
Mit ikonoklazmu i konflikt religijny w patriarchacie moskiewskim w XVII w.
15.45-16.00
Irena Radzewicz
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie
Przekształcenie wnętrz oraz brył kościołów na cerkwie prawosławne w II połowie XIX w. na wschodnich ziemiach dawnej Rzeczypospolitej
16.00-16.15
Alicja Saar-Kozłowska
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Sztuk Pięknych, Katedra Zabytkoznawstwa i Muzealnictwa
Niszczenie wizerunku stolicy jako symbolu tożsamości narodowej na przykładzie Warszawy
16.15 – 16.30
Dorota Jędruch
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Instytutu Historii Sztuki, Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej,
Uśmiercanie architektury modernistycznej – wizualna i językowa figura śmierci budynku
16.30-17.00 DYSKUSJA
19.00, Spotkanie towarzyskie
PIĄTEK
24 listopada 2023
9.00 – 10.00
Spotkanie z zabytkami kościoła św. Jakuba.
Oprowadza Elżbieta Pilecka. Zbiórka przed kruchtą północną świątyni
***
Centrum Sztuki Współczesnej, Sala Kinowa
10.15-10.30
Michał Janocha
Uniwersytet Warszawski, Wydział Artes Liberales, Pracownia Speculum Bizantinum
„Czyj jest ten obraz i napis?” – fundamenty teologiczne obrazu i ich recepcja na Wschodzie i Zachodzie
10.30-10.45
Dorota Kownacka-Rogulska
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie
Ikonoklazm mieszczański – zmiana estetycznego zaszeregowania
10.45-11.15 Dyskusja i przerwa kawowa
11.15-11.30
Elżbieta Kal
Uniwersytet Pomorski w Słupsku, Instytut Historii
Zawłaszczenie – odrzucenie – mitologizacja i nowy ikonoklazm? Ekspresjoniści a sztuka zdegenerowana (wybrane problemy)
11.30-11.45
Jakub Zarzycki
Uniwersytet Wrocławski, Instytut Historii Sztuki, Zakład Historii Sztuki Nowoczesnej
Furia i zamysł. O motywacjach i kryteriach oceny prawdziwych oraz fikcyjnych aktów ikonoklastycznych na łamach polskiej prasy w latach ok. 1861-1914
11.45-12.00
Łukasz Rozmarynowski
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Historii Sztuki
Ikonoklastyczne deracjonalizacje w sztuce polskiej lat siedemdziesiątych XX wieku
12.00-12.15
Danuta Szewczyk-Prokurat
Muzeum Narodowe w Lublinie, Dział Sztuki
Ikonoklazm polityczny 1938 roku a kolekcja ikon w Muzeum Narodowym w Lublinie
12.15-12.45 Dyskusja i przerwa kawowa
12.45-13.00
Elżbieta Błotnicka-Mazur
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Dezintegracja jako kreacja. Refleksy zmienne Adama Marczyńskiego w Osiekach (1970)
13.00-13.15
Iwona Grodź
Portret czy jego rewers? Kilka uwag na temat filmu „Portret kobiety w ogniu” (2019), reż. Céline Sciamma
13.15-13.30
Magdalena Horowus-Czajka
Uniwersytet Gdański, Instytut Badań nad Kulturą
Dewastacja jako metoda twórcza – przypadki Józefa Hałasa i Iwony Zając
13.30-15.00 Dyskusja i przerwa obiadowa
15.00-15.15
Bartosz Rogala
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Humanistyczny
Uciszanie murów. Publiczne debaty na przykładach writingu, graffiti oraz murali.
15.15-15.30
Ewa Rybałt, Liliana Hentosh
Lviv Educational Platform, Ukraina
Leninopad wobec geopoetyki ukraińskości
15.30-15.45
Joanna Stacewicz-Podlipska
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie
„Portrety muszą być podobne”. Molierowski Don Juan w socjalistycznej Warszawie
15.45-16.00
Agata Stankowska
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Filologii Polskiej
Ikonoklazm: pomiędzy paradoksem a gestem (na wybranych przykładach sztuki i literatury)
16.00-16.15
Kinga Blaschke
Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie
Ikonoklazm po BLM i jego europejska recepcja
16.15-16.30
Tomasz de Rosset
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Sztuk Pięknych, Katedra Zabytkoznawstwa i Muzealnictwa
Sztuka niewizualna (niewidzialna/niewidoczna)
Podsumowanie obrad i ich zakończenie
*
czwartek, 23 listopada 2023, godz. 19.00
Spotkanie towarzyskie i obchody święta patrona historyków sztuki św. Bernwarda,
podczas których zostaną wręczone:
- coroczne nagrody im. ks. prof. dr Szczęsnego Dettloffa i prof. Jerzego Z. Łozińskiego za najlepsze prace doktorskie z historii sztuki i dokumentacji;
- Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” Pani Profesor dr hab. Elżbiecie Pileckiej przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
- odznaka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Za opiekę nad zabytkami” Pani Redaktor TV Toruń Ewie Jarczyk.
Promocja książki, pt.: Dzieje i skarby kościoła św. Jakuba w Toruniu – nowe rozpoznanie. Seria wydawnicza: Dzieje i skarby kościołów toruńskich, t. 7, przygotowana i wydana przez Oddział Toruński SHS.
Odbudować, zmienić, zachować? Zamki w krajobrazie Polski.
Konferencja, 7–8 listopada 2023 r., Centrum Prasowe Foksal, Foksal 3/5, Warszawa
Porozmawiajmy o polskich zamkach. Warto je rekonstruować czy lepiej pozostawić ruiny? Powinny lśnić czy mogą straszyć? Podczas konferencji, organizowanej przez Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków we współpracy ze Stowarzyszeniem Historyków Sztuki i Stowarzyszeniem Konserwatorów Zabytków, poszukamy odpowiedzi na te pytania.
Historia nie była łaskawa dla polskich zamków. Żaden spośród ponad czterystu obiektów nie zachował się w swoim pierwotnym kształcie do dzisiaj. Te, które przetrwały, były przebudowywane w rytm zmieniających się mód architektonicznych. Niektóre z nich zostały w XX w. zrekonstruowane, nie zawsze w sposób udany. Tyle że ponad jedna trzecia polskich zamków (około stu sześćdziesięciu) to ruiny. Są wśród nich obiekty czy zespoły obiektów, które odegrały ważną rolę w historii kraju, takie jak zamki kazimierzowskie czy Szlak Orlich Gniazd. Większość z nich ruinami stała się jeszcze w XVI-XVII w. – nie tylko ze względu na wojny, ale też z powodu upływu czasu – i w takim stanie wpisały się w krajobraz naturalny i kulturowy. Czy gdyby zostały odbudowane, stałyby się celem pielgrzymek setek tysięcy turystów? Czy udałoby się znaleźć dla nich nową funkcję? Czy przy skąpych źródłach ikonograficznych i archiwalnych wiemy, jak powinny one wyglądać? Pytanie brzmi: czy należy odbudowywać to co od wieków pozostaje w ruinie? Czy powinniśmy pozostawić historyczne ruiny w kształcie zastanym – niezmienionym?
Do udziału w dyskusji zaprosiliśmy wybitnych ekspertów i ekspertki z kraju i zagranicy. Będziemy rozmawiać o dobrych praktykach, rekonstrukcjach, sukcesach i porażkach w świecie konserwacji. Celem konferencji jest stworzenie rekomendacji dla inwestorów. Liczymy na to, że po uzgodnieniu z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego zostaną one włączone do obowiązującego zestawu wytycznych, które od lat wydaje Generalny Konserwator Zabytków. Wytyczne te będą mogły być zastosowane także do innego rodzaju budynków pozostających w ruinie. Organizowane wydarzenie ma charakter otwarty, dlatego zachęcamy wszystkich do rozmowy. Każdy głos – za odbudową zamków lub przeciw niej – zostanie wysłuchany.
Konferencja jest organizowana przez Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków we współpracy ze Stowarzyszeniem Historyków Sztuki i Stowarzyszeniem Konserwatorów Zabytków.
Patronem honorowym konferencji jest sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Generalny Konserwator Zabytków, dr Jarosław Sellin.
Organizator:
Narodowy Instytut Konserwacji Zabytków
Współorganizatorzy:
Stowarzyszenie Historyków Sztuki
Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków
Patronaty medialne:
TVP Historia
Histmag.org
Architecture Snob
Murator Plus
Zakład Historii i Teorii Badań nad Sztuką
Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Muzeum Narodowe w Poznaniu
Stowarzyszenie Historyków Sztuki
Muzeum Historii Polski w Warszawie
zapraszają na
IV seminarium metodologiczne historii sztuki im. Edwarda Aleksandra
Raczyńskiego
OBRAZ W HISTORII I POZA HISTORIĄ
Pałac w Rogalinie, 19-21 października 2023 r.
Program
Czwartek 19.10
Sesja I 16. 30 -18.00
• Cezary Wąs, Treści obrazowe poematu „Akdamut Milin” [ יןִ לִּ מ מוּתָ דְּ אַק .[ Problemy proweniencji
motywów i formuł interpretacji
• Jacek Jaźwierski, Historyczność ponadhistoryczności. Reynolds i Blake
• Dyskusja
Sesja II 19. 00 – 20.30
• Ryszard Kasperowicz, „Dazwischen”. Między koniecznością sztuki a możliwością jej historii w
myśli Hegla
• Dorota Kownacka-Rogulska, „Kiedy czytałem Homera, wszyscy wydawali mi się gigantami”.
Bezczasowość arcydzieła, ograniczenia płynące z historii – Ralph Waldo Emerson.
• Dyskusja
Piątek 20.10
Sesja I 9.30 – 11.30
• Maria Nitka, Idylle Siemiradzkiego jako obrazy historii
• Michał Haake, Autoportret. Tryptyk. Ponadczasowość. O genezie obrazów religijnych Jacka
Malczewskiego.
• Wojciech Bałus, Problem historyczności i ponadhistoryczności obrazu w klasycznej nauce o
sztuce
• Dyskusja
Sesja II 12.00-13.30
• Łukasz Kiepuszewski, Morandi i faszystowskie ventennio
• Łukasz Żuchowski, Miara postępu. Problem relacji formalizmu i realizmu w kontekście
powojennej twórczości i zapisków Xawerego Dunikowskiego
• Dyskusja
Sesja III 15.00 – 17.00
Nieborowskie syntezy
• Maria Poprzęcka
• Gabriela Świtek
• Mariusz Bryl
• Dyskusja
Sesja IV 17.30-18.30
• Magdalena Kunińska, „W średniowieczu i za życia Woltera” (Z. Ameisenowa): teoretyczne
podstawy obrazu w czasie i poza czasem w historii sztuki Zofii Ameisenowej i Jana
Białostockiego
• Dyskusja
Sesja V 19.30 – 21.00
• Piotr Juszkiewicz, Modernistyczna czasowość i jej limity. (Strzemiński, Lachert, Hansen)
• Agnieszka Rejniak-Majewska, Wieczne teraz modernizmu, teoria widzenia i obrazy
dialektyczne
• Dyskusja
Sobota 21.10
Sesja I 9.30 -11.00
• Anna Markowska, Wieloczas, transcendencja, emancypacja
• Stanisław Czekalski, Napalm w Trang Bang i dziewiętnaście zdjęć Nicka Uta
• Dyskusja
Sesja II 11.30 -13.00
• Łukasz Rozmarynowski, Obraz na pograniczu znaczeniowej artykulacji. (A)historyczność
wiedzy naukowej jako zadra polskiego konceptualizmu na przykładzie prac Jarosława
Kozłowskiego i Mariana Warzechy.
• Mirosław Wachowiak, Osąd estetyczny – naturalne dziedzictwo
• Dyskusja
Szanowni Państwo!
Mamy zaszczyt zaprosić Państwa na spotkanie inaugurujące działalność Akademii Fukierowskiej.
Głównym celem Akademii jest integracja środowiska twórczego, opiniodawczego i edukacyjnego wokół idei reprezentowanych przez Stowarzyszenie Historyków Sztuki, ale również wskazanie rekomendacji do wykorzystania dla potrzeb planowanego w najbliższej przyszłości Muzeum Fukierowskiego SHS, a także popularyzacja wiedzy z zakresu historii sztuki, kultury, architektury, historii Fukierów i winiarni.
Akademia Fukierowska, której chcemy nadać charakter programotwórczy, pracuje metodą pro publico bono, która opiera się na pracy twórczej dla dobra wspólnego; pracy wykonywanej z pobudek społecznych. Zakłada ona współpracę między sobą oraz lokalnymi społecznościami, sąsiedztwem, instytucjami najbliższego otoczenia, które wspólnie wyrażają również genius loci miejsca, jakim jest obszar Starego Miasta w Warszawie, poszukując wspomnianego ducha nie tylko w krajobrazie architektoniczno-urbanistycznym, ale także przyrodniczym, czy – co najważniejsze – kulturowym, rozumianym jako interpretacje spuścizny i postawy wobec zachowanego dziedzictwa materialnego i niematerialnego tego szczególnego obszaru miasta.
Akademia Fukierowska swoje działania w początkowym okresie koncentrować będzie wokół comiesięcznych spotkań, odbywających się w sali Kominkowej w kamienicy Fukierowskiej. W trakcie otwartych spotkań prezentowane będą (w formie wykładu popularno-naukowego, prelekcji, czy wydarzeń artystycznych) różne aktywności wyrażające wartości, idee i treści, które składają się na program naukowy i edukacyjny planowanego Muzeum. Założeniem otwartej debaty programowej jest jak najszersza współpraca ze środowiskami zawodowymi muzealników, ekspertami różnych dyscyplin wiedzy, organizatorami, praktykami zarządzania, przedstawicielami władz administracji publicznej oraz przedstawicielami organizacji reprezentujących obywatelską opinię publiczną. Tworzona w ramach Akademii ścieżka działań opiniodawczych ma umożliwić wypracowanie rekomendacji i określić pożądane kierunki rozwoju planowanego Muzeum Fukierowskiego, a także włączyć w prace programowe Stowarzyszenia środowisko społeczne.
Podczas inauguracji Akademii będą mogli Państwo zwiedzić unikalne wnętrza Stowarzyszenia Historyków Sztuki, a także wysłuchać niezwykle ciekawego wykładu o historii win fukierowskich. Prelegentem będzie dr Gabriel Kurczewski, członek Klubu Historii i Kultury Wina działającego przy Oddziale Warszawskim Stowarzyszenia Historyków Sztuki.
Pierwsze spotkanie odbędzie się 11 października br. w sali kominkowej SHS (Rynek St. Miasta 27, Warszawa) o 17:30
Zapraszamy wszystkich chętnych do udziału!